Sömn

Sömn i olika åldrar

Att sova är livsnödvändigt. Det är då vi alla, barn som vuxna, får chansen till återhämtning, vi bearbetar intryck, tillväxthrmon hos barn släpps ut, infektionsförsvaret får chans att bli starkare och vi mår bra såväl psykiskt som fysiskt.

Sömnbehov och sömnmönster varierar väldigt mycket bland olika barn, men vissa grova drag kan urskiljas i olika åldrar. Under sömnen befinner sig barnet i olika sömnstadier vilket förklarar skillnaderna mellan de lugna och oroligare perioderna. Det nyfödda barnets sömn består till hälften av den ytliga REM-sömnen (Rapid Eye Movement). Under denna sömnfas andas barnet oregelbundet, rör på sig, grimaserar och gnyr eller gråter ibland. Barnet vaknar till flera gånger utan att ni märker det. Det är lätt att tro att barnet är vaket när det byter sömnfas. Känner du dig tveksam så avvakta en stund. När barnet befinner sig i den djupare sömnen är det helt avslappnat och inte lika lätt att väcka.

De första 2 månaderna är en period av anpassning då barnet sover ungefär lika mycket dag som natt. Dygnsbehovet kan ligga på 16-18 timmars sömn.

Framåt 3-4 månaders ålder kan ett sömnmönster börja visa sig. Behovet kan ligga på ca 15 timmar per dygn varav 9-10 timmar kanske blir på natten.

Vid 6 månaders ålder ligger ofta behovet på 12 timmar per natt. Det kan vara olika hur de vaknar och fortfarande vill äta någon gång på natten eller om de sover över ett mål. Barnet sover ofta två gånger på dagen också. Vid 1 år ligger nattsömnen på 12 timmar och härefter börjar barnet ofta sova middag bara en gång per dag. Förmågan att sova "natten igenom" kommer gradvis och varierar som sagt mycket mellan olika barn. Detta handlar, åtminstone i början, också om att sova 5-6 timmar i sträck.

Om ni har det jobbigt är det bästa att diskutera med din BVC sköterska då alla barn och familjer är olika och det finns ingen patentlösning som passar alla. 

Tips för en god sömn

Under dagen

- Låt ditt barn leka så mycket som möjligt utomhus    
- Undvik tupplurar alltför nära sängdags.
- Lös problem och konflikter i god tid före sängdags.

Under kvällen

- Minska gradvis lek och stoj så att tempot blir lugnare, ljuden lite lägre, belysningen nedtonad. När man varvat ned sänks kroppstemperaturen och det är en förutsättning för att kunna somna.
- Plocka undan leksaker i rummet vid ett bestämt klockslag. En signal om att dagen börjar gå mot sitt slut.
- Undvik stora mål mat samt söta drycker som saft och läsk och cola på kvällen.
- Borsta tänderna!

Vid sängdags

- Lägg barnet när barnet är sömnigt. Det är ingen mening med att försöka lägga ett barn som är piggt.
- Regelbunden rutin ger trygghet, lugn och ro. Bada, läs saga eller något annat lugnt som barnet och du gillar.
- Tänk på att de flesta små barn (särskilt gäller detta dem som är cirka 3 till 6 år), är naturligt morgonpigga. En sen kväll på helgen som förstås kan vara mysig och fin för dem kan leda till sömnbrist eftersom de har svårt att ta igen sin förkortade nattsömn genom att sova lite extra på morgonen. För att få tillräckligt med sömn så behöver därför barn få gå till sängs ganska tidigt veckans alla dagar.
- Sovrummet ska vara tyst och lugnt, svalt, mörkt och välbekant.  Använd gärna en nattlampa!
- Sträva efter att vänja barnet vid att somna ensamt.
- Många barn tycker om att hålla i ett gosedjur eller snuttefilt när de ska sova.
- Barn ska förstås aldrig skickas i säng som bestraffning.

På morgonen

- Väck barnet vid ungefär samma tid alla morgnar.
Regelbundna, förutsägbara morgonrutiner ger en bra start på dagen.

Mer om barn och sömn finner du här...